Lupauksemme vastuullisen muodin puolesta

Viime viikkojen aikana olemme halunneet tuoda läpinäkyvästi esiin tietoa tuotteidemme taustoista ja arvoistamme, sekä auttaa teitä asiakkaitamme tekemään vastuullisempia valintoja muodin osalta. Tänään Green Month -kampanjamme huipentuu. 

Nykypäivänä eettisen kuluttamisen trendi on selvästi nousussa ja vastuullisuutta arvostetaan, mutta arvot eivät välttämättä heijastu siihen, miten ja millaisia asioita kulutamme. Tähän saattaa vaikuttaa tiedon tai läpinäkyvyyden puute.* Black Fridayna edullisten tuotteiden haaliminen voi tuntua erityisen houkuttelevalta, mutta samalla se on oiva tapa reflektoida omaa toimintaa.

Pyrimme helpottamaan navigoimista vastuullisen muodin maailmassa tarjoamalla läpinäkyvästi tietoa toiminnastamme ja avaamalla meille tärkeitä vastuullisuusteemoja sekä niiden toteutumista. Teemat on kerätty vuoden 2022 vastuullisuusraportistamme, ja ne ovat toimineet myös vuonna 2023 toimintamme kantavina perusperiaatteinamme.

 

Vastuullisuus ei ole lisäarvo, se on kaiken perusta

Vastuullisen toimintamme ytimessä on viisi pääteemaa: materiaalitehokkuus, läpinäkyvä tuotanto, kestävä laatu, ympäristövastuu ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Tiivistimme tähän blogikirjoitukseen tietoa meille tärkeistä vastuullisuusteemoista. Syvemmin aiheesta voit lukea vastuullisuusraportissamme.

Materiaalitehokkuus

Pyrimme käyttämään ensisijaisesti kierrätys- ja ylijäämämateriaaleja kaikissa tuotteissamme, mukaan lukien suomalaisista yrityksistä ja tehtaista peräisin olevat materiaalit. Vuonna 2022 myydyissä tuotteissa käytettyjen materiaalien kokonaismäärästä 97% oli kierrätys- ja ylijäämää.

  • Kierrätysmateriaalit: Tuotteissamme käytetään pääasiassa kierrätys- ja ylijäämämateriaaleja.
  • Materiaalilähteet: Materiaalimme tulevat meille Suomesta, Ruotsista ja Keski-Euroopasta.
  • Käytetyt materiaalit: Kierrätyspuuvilla, kierrätyspolyesteri, turvevilla ja muut kierrätetyt materiaalit täydentävät valikoimaamme.

Läpinäkyvä tuotanto

Globe Hopen laukut ja asusteet valmistetaan alihankintana Suomessa ja Baltiassa. Vaalimme vastuullista tuotantoa ja pitkiä alihankkijasuhteita. Kuluttajille vuonna 2022 myydyistä tuotteista 22% oli Suomessa, 35% Virossa ja 43% Bangladeshissa valmistettuja (sisältäen myös yritystilaukset).

  • Tuotantosuhteet: Pitkäaikaiset alihankkijasuhteet, vastuullinen tuotanto, ja avoimuus tuotantoketjussa.

Kestävä laatu

Haluamme pidentää tuotteiden elinikää niin pitkäksi kuin mahdollista. 

  • Korjauspalvelu: Asiakkaan on mahdollista käyttää korjauspalveluamme veloituksetta 12 kuukautta ostamisen jälkeen.
  • Second hand: Teemme yhteistyötä Ninyesin kanssa käytettyjen Globe Hope -tuotteiden kierrättämiseksi.
  • Laatustandardit: Valvomme tarkasti tuotteiden laatua, ja käytämme ainoastaan laadukkaita materiaaleja. Tuotteiden metalliosat ja vetoketjut hankitaan uutena kestävyyden ja turvallisuuden varmistamiseksi.

Ympäristövastuu

  • Pakkaukset: Kevyet ja ympäristöystävälliset pakkaukset, vältämme muovia.
  • Energia: Käytämme hiilidioksidivapaata energiaa, ja pyrimme minimoimaan energiankulutuksen.
  • Päästölaskelma Globe Hopen päästölaskelmassa on huomioitu ostoenergian päästöt (sähkö ja lämpö) sekä tehdaskuljetusten, liikematkustuksen, kiinteistösähkön, jätteen sekä pakkausmateriaalien päästöt.

  • Ilmastoneutraalius: Tavoitteemme on olla ilmastoneutraali, eli toimia niin, että hiilikädenjälkemme on vähintään hiilijalanjälkemme kokoinen vuoteen 2025 mennessä.

 

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen

Osallistumme aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun luonnonvarojen säästämisen puolesta ja teemme voitavamme meille tärkeiden hankkeiden tukemiseen.

  • Osallistuminen keskusteluun: Aktiivinen osallistuminen yhteiskunnalliseen keskusteluun luonnonvarojen säästämisen puolesta.
  • Lahjoitukset: Vuonna 2022 tuimme Mifuko Trustin hanketta, jonka tavoitteena on istuttaa uutta kasvillisuutta järjestön hankealueelle, lahjoitimme Kehrääjä-lehdelle osan Pride-laukkujemme tuotoista ja lahjoitimme osan messumattotuotteiden tuotoista Ruandan lasten auttamiseksi Suomen World Visionille. Lisäksi toteutimme Valoa Ukrainalle -kassin, jonka kaikki tuotot menevät kokonaan Ukrainan konfliktista kärsivien lasten ja perheiden hyväksi Pelastakaa Lapset Ry:lle.
  • Yhteistyöt: Olemme tehneet yhteistyötä eri hyväntekeväisyysjärjestöjen, kuten SASK:in, WWF:n, Pelastakaa Lapset Ry:n ja Unicefin kanssa.

 

Sitoudumme jatkossakin pitämään näistä periaatteista kiinni ja pyrimme jatkuvasti parempaan. Kannustamme myös jokaista teistä asiakkaistamme keskustelemaan rohkeasti kanssamme, jolloin voimme yhdessä pyrkiä aina vain parempaan.

 

*https://www.researchgate.net/profile/Luis-Martinez-87/publication/323623814_Ethical_consumer_behavior_in_Germany_The_attitude-behavior_gap_in_the_green_apparel_industry/links/60e6120630e8e50c01eb423c/Ethical-consumer-behavior-in-Germany-The-attitude-behavior-gap-in-the-green-apparel-industry.pdf