EU:n yritysvastuudirektiivi hyväksyttiin – mitä se tarkoittaa?

EU:n yritysvastuudirektiivi hyväksyttiin perjantaina 15.3. Hyväksyminen oli pitkän kiistan takana, missä Suomikin oli osallisena. Globe Hope oli mukana, kun suomalaiset yritykset vaativat vuosina 2018-2019 yritysvastuulakiin EU-tasoista sääntelyä.
 
Yrityksillä on keskeinen rooli globaalien vastuullisuushaasteiden ratkaisemisessa. Vastuuta ei voi siirtää kuluttajalle, vaan se tulee kantaa yrityksissä. Monet  yritykset huolehtivat jo nyt toimintansa ihmisoikeus- ja ympäristövaikutuksista, vastaten näin kuluttajien, yritysasiakkaiden ja sijoittajien odotuksiin. Erot ovat kuitenkin suuria sekä toimialojen välillä että niiden sisällä, ja ongelmien taltuttaminen vaatii laajemman tason säätelyä.
 
EU:n yritysvastuudirektiivin päämääränä on velvoittaa eurooppalaiset suuryritykset vastuullisuuteen ihmisoikeuksien ja ympäristönsuojelun osalta kaikissa toimitusketjun vaiheissaan. Se edellyttää yrityksiä seuraamaan, millaisissa olosuhteissa ja millaisin ympäristövaikutuksin niiden tuotteita valmistetaan myös ulkomailla.
 
Direktiivin hyväksyminen päättää monivaiheisen saagan. Direktiivi meinasi kaatua muun muassa Saksan, Suomen, Ruotsin, Viron ja Italian viime hetken vastustukseen. Suomen hallitus vastusti direktiivissä ryhmäkanneoikeutta, jota lopulta lievennittiin lopullisessa muodossa. Suomi on kuitenkin pitkin matkaa kannattanut direktiivin päätavoitetta, eli yritysvastuun säätelyä koko EU:n tasolla.
 

Globe Hope mukana vaatimassa yritysvastuulakiin EU-tasoista sääntelyä vuonna 2019

 
Globe Hope oli vuosina 2018-2019 mukana monen muun suomalaisen yrityksen ja järjestön tavoin Ykkösketjuun-kampanjassa, joka ajoi yritysvastuulain täytäntöönpanoa. Kampanjan koalition jäsenistä kolme, Globe Hope, Paulig ja S-ryhmä lausuivat EU-komissiolle oman kannanottonsa europarlamentaarikko Heidi Hautalan järjestämässä tilaisuudessa Brysselissä. Globe Hope esitti omassa puheenvuorossaan kannanoton tekstiilialan haasteista.

– Halpa ei ole hyvä ostos. Halvat tekstiilit ovat huonolaatuisia, ne on valmistettu huonoissa työoloissa huonolla palkalla ja niihin on tuhlattu arvokkaita luonnonvaroja. Tavoitteenamme on muuttaa tekstiiliteollisuutta eettiseksi, ekologiseksi ja kestäväksi. Uskomme, että vastuuta ei voi siirtää kuluttajalle, vaan vastuu tulee kantaa yrityksissä.

Kiteytti tuolloinen viestintäpäällikkömme Laura Syrjälä yleisölle.

 
Direktiivin loppuunsaattaminen on todiste yhteistyön voimasta ja vaikutuksesta – siitä, että hyvän asian puolesta kannattaa taistella. Piittaamattomuus ihmisoikeus- ja ympäristökysymyksiä kohtaan ei voi olla kilpailuetu ja uskommekin, että direktiivin myötä kuluttaja voi luottaa paremmin siihen, että vastuullisuus ei enää ole vain mielikuvien varassa. Tekstiilialalla on vielä varaa kehittyä, mutta nyt voimme juhlia yhden etapin saavuttamista.